fredag 8 oktober 2010

Trevlig torsdagskväll





Igårkväll bar det av till Jägersbo för första gången på... ehhh... olidligt många år! Men denna gång var det inte för fest och dans, utan för att lyssna på en föreläsning av den eminente författaren Jonas Hassen Khemiri, i regi av Lärarförbundet.

Först av allt var det toppenroligt att få träffa min gamla vän Camilla som jag inte sett på en herrans massa år och sen var det en riktig trip down memory lane.... shit, på Jägers har man haft mycket kul! :-)

Hade förväntat mig en intressant föreläsning men att Khemiri också var en underhållare av stora mått hade jag inte väntat mig! Positiv överraskning alltså! Föredraget behandlade bland annat språk, makt och status. Khemiri berättade en minst sagt dråplig episod från en fest i Paris där han för flertalet närvarande(på franska) berättat om sin nyligen gjorda praktik på FN, hur han länge varit intresserad av deras frågor och hur intressant och givande det varit. Det han inte förstod var varför stämningen på festen blev en aning spänd och festdeltagarna verkade lite aviga. Inte förrän efter festen hade han kommit på att FN ju inte heter FN på franska... och att FN på franska står för Front National, som ju är ett högerextremt parti under ledning av Le Pen...
Vidare tog han upp hur olika man blir bemött beroende på om man bryter på franska, engelska eller arabiska. Språk har ju olika status och språk ger makt. Intressant var det att höra hur Khemiris pappa (som är från Tunisien) på något sätt växte när de var nere i Tunisien, med tanke på att han behärskade språket där till fullo och hur hans mamma (svenska) liksom krympte i och med att hon inte kunde så mycket arabiska. I Sverige blev det ombytta roller - mamman var den som växte medan pappan krympte och blev begränsad. Lite kul är ju också, som Khmiri påpåkade, faktumet att om man bryter eller säger fel så har folk en tendens att börja prata väldigt högt och v-ä-l-d-i-g-t långsamt, ungefär som om man då hör illa eller är lite trög. På det hela taget var det en riktigt intressant och underhållande föreläsning! Så skulle ni få möjligheten att lyssna på honom någon gång - ta den!

Jag tror bestämt att jag ska ta och läsa "Montecore" så snart boken jag läser tar slut!

1 kommentar:

  1. Håller helt med föregående talare. Jättekul att ses! Vi diskuterade mycket idag om hans kommentarer om att smutsa ner det så fantastiskt "rena" svenska språket...
    Kramis Camilla

    SvaraRadera