söndag 10 oktober 2010

Insikt om ätande



Ja, jag tror minsann jag har kommit till insikt om något vad gäller mitt sätt att äta!! I och med att jag de senaste 5 dagarna varit 100%-igt styrd i vad jag ätit, dvs 4 måltidsersättningar per dag och inget annat (inte ens en frukt eller en grukbit!) så har jag insett hur ofta jag i vanliga fall stoppar in något i munnen, ofta utan att ens vara medveten om det! När man gör en macka till Elliot - vips åker en ostskiva in.... När man lagar mat - åker både det ena och det andra in... När man ser en kaka som ligger kvar ensam på fatet - ops, så försvinner den... Ja, och på det sättet kan jag fortsätta i oändlighet!! Har i ärlighetens namn inte tänkt på hur många gånger jag äter något litet utan att riktigt vara medveten om vad jag gör! Intressant insikt måste jag säga! Trodde nog att det svåraste med att äta så här skulle vara hungern, men icke! Det absolut svåraste är att inte kunna tugga på något i tid och otid! Tur att man får tugga tuggummi! ;-)

Om jag tänker efter så är nog den här, inte allt för roliga, snabbstarten toppen för mig! Inte i första hand för viktnedgången (inte för att det är något negativt... ;-) ) utan för att jag bryter ett invant, mångårigt beteende som varit allt annat än bra för mig! Känner mig nöjd med dagens aha-upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar