onsdag 29 juni 2011

Bekvämlighet...

Har funderat lite på det här med bekvämlighet och kommit fram till att jag nog ligger på nivå med en 70-årig dam från stan. Jag pratar i första hand om bekvämlighet vad gäller boende, friluftsliv osv. Jag vet inte riktigt vad det beror på, jag har ju ändå under större delen av min uppväxt bott på landet men jag är ju inte någon skogsmulle direkt... Har liksom aldrig sett charmen i att tälta, campa eller cykla flera mil i taskigt väder för att sälja några majblommor... De få som haft förmånen (?) att dela tält med mig (det har då inte hänt allt för många gånger...) vet att det inte är min grej... antingen är det för varmt eller för kallt.... Det är obekvämt och ljudisoleringen är noll (jobbigt för en lättväckt) så man hör varenda liten fågel eller motorbrum... Som grädde på moset kan man ge sig på att man får besök av en äcklig tvestjärt eller varför inte några blodtörstiga myggor?! Nej tack, jag avstår om jag kan! Minns t ex en midsommar i Småland när jag skulle dela tält med en väninna och hennes pojkvän (minns du, Jenny?). Det var varmt, pojkvännen snarkade, luftmadrassen var obekväm och ovanpå allt hade vi placerat tältet precis bredvid en fårhage där det var fullt liv i luckan redan vid gryningen (som bekant kommer rätt tidigt vid midsommar....) Om man säger som så - man var inte direkt utvilad på midsommardag!

I förra veckan tillbringade jag och familjen några dagar i en liten campingstuga på Sturkö i Blekinge. Den låg väldigt vackert i en liten dunge, ungefär 100 meter från havet. Dessa små stugor saknar dusch och wc, så för dessa behov får man gå si sådär 100 meter till en servicebyggnad. Inte så långt, men ändå... Man kan väl säga att där går min lägre gräns - campingstuga med 100 meter till toa.

Jag förstår inte hur folk kan sova under bar himmel, på ett litet liggunderlag.... hur folk orkar campa i geggamoja på någon festival.... Not my cup of tea!

I tonåren var mångas dröm att tågluffa... sova på en strand i södra Europa... Eh, nej tack! Gärna tågluff, men hotell ska det vara! Tacka vet jag ett skönt hotell med fluffig kudde och tjock täcke.... skönt badrum och gärna en trevlig balkong!

Med tanke på att jag nu är minst sagt vuxen så lär jag väl aldrig ändra mig, och mina barn lär bli likadana. Jag försöker i alla fall ge dem lite "obekvämlighet" i form av campingstuga och så, men längre än så lär det nog inte gå.... Inga tältsessioner eller cykelsemestrar här inte! :-)

1 kommentar:

  1. Hej darling!

    Du har gett oss dagens moment! Jag fick ett galet skrattanfall när jag läste ditt underbara inlägg! Snacka om gamla minnen som väcks till liv;)) Jag kan tillägga att han fortfarande snarkar;))

    Vi måste ses snart, saknar dig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera