söndag 8 maj 2011

Könsstereotyper, "killigt", "tjejigt" och annat trams!



Det stör mig! Något så in i baljan! Varför ska allt i tillvaron delas in i tjejigt/killigt, kvinnligt/manligt, bara för tjejer/bara för killar osv?? Och VARFÖR är det hela tiden någon som envisas med att införa detta tänkande i mina barns värld?? Det gör mig superirriterad! Inte så att jag har något emot rosa glitterklännigar på en flicka eller tuffa tröjor på killar, men inte bara för att någon säger att det är så det ska vara! Jag har (ganska så nöjd) tidigare märkt att Elliot varit lyckligt befriad från dessa idéer. Han har ganska länge hävdat att hans favoritfärger är rosa och lila och när han fick syn på en annons med Hello Kitty-lakan blev han eld och lågor. Han har samtidigt gillat Byggare Bob, Spindelmannen och Blixten. Alltså, enlig mig, en hälsosam mix utifrån hans egna åsikter. Tyvärr är det någon som nu lyckats få honom att förstå att rosa är en tjejfärg och att svart är mycket coolare. Likaså har han nu också lärt sig att Spindelmannen, Star Wars och Batman är mycket häftigare än Lotta på Bråkmakargatan och Pororo. Och då kan nämnas att han aldrig sett vare sig Spindelmannen-filmer eller Star Wars (mer än att han hittat Niklas gamla S.W-gubbar...)

Som många av er vet, har Elliot lång hår, helt självvalt sen han såg ett hårdrocksband på tv och konstaterade att "dom pojkarna har långt hår". Plötsligt en dag ville han klippa håret  och efter en stund kröp det fram att han lekt med några pojkar i 8-9-årsåldern som sagt att "pojkar ska inte ha långt hår, utan kort". Pratade med Elliot och sa att han visst får klippa sig, men bara om HAN vill, inte för att någon ANNAN säger att han ska. Han har, enligt eget beslut, fortfarande långt hår.

 


Jag vet att män och kvinnor är olika och gillar olikheterna, men jag tycker inte om indelningen där vissa saker blir "förbjudna" för att de tillhör det andra könet! Vill en kille gilla rosa så ska han få göra det! Vill en tjej klä ut sig till Batman på maskeraden, ska hon få göra det! Givetvis får en kille också vara Batman och en tjej också gilla rosa, men jag gillar inte faktumet att vissa ska tuta i andra vad som är ok eller inte utifrån om man är tjej eller kille!! Jag blir också arg när jag tänker på att dessa små barn som lär andra hur man ska vara som tjej respektive kille, har lärt sig detta någonstans ifrån, kanske från vuxna!

Fram för den fria viljan, olikheter och att få vara som man själv vill!! Utan att bli kritiserad och påhoppad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar