lördag 21 april 2012

Egna barn och andras ungar...



När vi flyttade in i huset tyckte både jag och N att vi inte ville ha så mycket runt om tomten. Några grannar smällde upp plank och planterade höga tujor... vi ville ha öppna vyer... Man kan säga att vi har tänkt om... Vi har staket (lågt) på något ställe, annars en mur som ut mot den allmänna gröningen är riktigt låg... Det är så där kul att barn, både sådana man känner och sådana man aldrig sett för knallar runt i ens trädgård... När vi inte ens är ute. De går och pillar på saker och har man riktig otur får man, när man som bäst ligger uthälld i soffan framför tvn, se ett främmande barn stå och trycka näsan mot fönstret/glasdörren och kika på en. Funderar starkt på ett plank... modell högre... kanske en rejäl häck på baksidan.... utan grindhål! Skulle ärligt talat vara rätt skönt att kunna sitta i sin trädgård utan att vara till allmän beskådan!

Annat problem inom samma kategori - föräldrar som släpper iväg sina alldeles för små barn (under 3) och låter äldre syskon (typ 5) vara barnvakt eller, eftersom de knallar in i vår trädgård i tid och otid, förväntar sig att vi ska se till dem, vilket jag inte har jättestor lust att göra om det inte är något vi har bestämt! Jag jobbar som förskollärare 5 dagar i veckan och uppskattar att kunna slappna av! Missförstå mig inte, jag vill jättegärna att E&V ska ha kompisar hemma och leka, men när vilt främmande barn knallar runt i ens trädgård eller små barn, som behöver tillsyn, skickas iväg utan vuxen tillsyn och utan att vi kommit överens om att jag eller N ska se efter dem... nej, helst inte!

Så där, nu har denna tjuriga, pollenkliiga grinollen gnällt färdigt för idag! Nu tar jag ett glas vin och säger skål och trevlig helg! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar