torsdag 8 mars 2012

En bokälskares bekännelse

Jag älskar böcker! I alla former! Jag älskar deckare, verklighetsberättelser, dikter och barnböcker! Jag älskar bestsellers, Shakespeare och Flaubert likväl som Stephanie Meyer och Torey Hayden! Böcker gör mig lycklig helt enkelt och har alltid gjort! I min iver att när som helst, utan att vara beroende av andra kunna få stiga in i böckernas förtrollade värld, övertalade jag mamma att "hålla skola" med mig hemma innan jag börjat skolan. Allt för att så snabbt som möjligt lära mig läsa!

Under hela mitt liv har jag ägnat mycket tid åt bokläsning. Vilken genre som varit favorit har skiftat från ena ytterligheten till den andra. Under gymnasietiden läste jag nästan uteslutande skräckromaner, favoriten var så klart Stephen King! Min något fyrkantiga svenskfröken hävdade att detta var "skräplitteratur" efter att ha läst ett kapitel... Det var med stor glädje jag förde diskussioner om god och eventuellt mindre god litteratur när jag pluggade svenska vid Växjö universitet. Jag har alltid läst och uppskattat såväl de böcker som anses som "bättre" och de som anses som "sämre".

En svaghet jag har är ungdomslitteratur! Jag älskar romaner av t ex Per Nilsson och slukar böcker som Fallen ängel och Twilight (som jag iofs inte ser som renodlade ungdomsromaner). Eller varför inte Harry Potter, böckerna om Narnia eller någon av Michael Endes underbara böcker!?

Bibliotek är underbara och jag är riktigt svag för den speciella doften av gamla böcker! Jag vet att många delar min passion men det finns också många som inte gillar att läsa och det får jag ju helt enkelt ta. Men jag kan inte låta bli att tänka på alla fantastiska upplevelser som de går miste om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar